Idag var han dyr

Idag kan man ju säga att Bonzy var en dröm att rida, eller ja fick ju kämpa lite men efter det så släppte han helt och var helt fatastikst och  bara ville mer och mer, Rebecca tyckte att han hade blivit finar som Johan med tyckte och det är super.
Rebecca tyckte att jag skulle blogga om övergångar och det är självklart att jag lyssnar på min dressyrtränare då.
 
Övergångar:
Rätt övergångar ger dig en häst som håller längre då du inte slitter på den om du gör fel, som sagt som med allt annat, övergångar är det som lätt kan bli att man slarvar med och sen inte gör det rätt utt till 100 % varje dag och det är då skador eller liknande kommer fram.
En övergång då som ska se fin ut och ska kännas bra och bra för hästen, är självklart att du rider in i halten och det är ju såklart självklart, sen kanske det inte så så lätt. Bonzy stannar så fort jag rör tygen och då tar det verkligen stopp, och det är det som vi håller på att jobba med för att jag ska kunna ta i tygeln utan att det sks bli en halt. Så det jag måste göra då är att samla samla samla men ändå hålla kvar hans energi i han så att jag skulle kunna sätta fart i trav tex istället för att brytta av, gäller samma sak i fattningar eller bara övergång från skritt till trav.
Övergångar en en välidigt rolig grej på sett sätt för de kan aldrig bli perfekt varje gång, om man kollar från början av passet och slutet så har du dubbelt så bra övergångar i slutet för hästen är varm, mjukgjord och lyssnar bättre på oss ryttare.
 
Tänker ni på att övergångar är så himla viktigt för en hållbarhet och ett bra pass farmför sig, som hästen inte lyssnar på din halvhalt eller din skänkel så är det ju väligt svårt att rida ett bra pass.
Ni som vet att ni slarvar lite med det eller har en häst som Bonzy som bara stannar dirket prova på olika saker och fråga er tränare för ridningen blir så mycket bättre när det går. Eller behöver ni hjälp med något annat våga fråga för jag kanske kan eller så kanske min kompis kan det, alla ska hjälpas åt för att lyckas. Våga fråga männsikor som kanske kan mer än dig själv eller din tränare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0