Bästa jag har läst på LÄNGE

Herre min gud, där fick Carro till det. Bästa jag har hört på väldigt länge. Kopierar detta för det va sjukt bra skrivet, läs och inse hur världen ser ut!!
Hoppas det gick bra att jag gjorde det, glöm inte att läsa hennes gryma blogg:
http://carolinebagfeldt.se/
 
Fotboll och Ridsport

154929250 kr. Etthundrafemtiofyramiljonerniohundratjugoniotusentvåhundrafemtio kronor. 154929250 kr ≈ 155000000 kr.
Vad är denna summan i era ögon, öron? För mig är det en summa så stor att jag bara vågar drömma om det. Aldrig någonsin skulle jag kunna kolla saldot på mitt bankkonto och se dessa summor.
Men så är det inte för alla. Zlatan Ibrahimovic är personen vars lön står där över, med fet stil. Zlatan tjänar ca 13 miljoner kronor, VARJE månad. Då vill jag också påpeka att han inte är den personen som tjänar mest som fotbollsspelare, den som tjänar mest i hela världen som fotbollsproffs tjänar 36 miljoner euro per år, alltså ca 319 miljoner kr. Som sista exempel tar jag en hyfsat vanlig kille, som bor här i Kalmar. Han har nu slutat sin fotbollskarriär, men förra året spelade han i Kalmar FF, var med i allsvenskan osv. Han tjänade mellan 650000-950000 kr i MÅNADEN. Det är mellan 7800000 kr och 11400000 kr om året. Det skrämmer mig.

Nu har jag rabblat upp ren fakta, från säkra källor. Omvandlat alla priser exakt, så att det inte är sant kan vi redan utesluta. Så till själva grejen. Jag vill ställa frågan, VAD? Vad gör dessa personer för Kalmar? Sverige? Världen?
Visst är det härligt när Kalmar tar segern i en match mot Malmö, visst är det roligt när Sverige vinner VM guld, visst är det roligt att se Zlatan, en av världens bästa fotbollsspelare, från Sverige. MEN jag ställer återigen frågan, vad gör dessa personer egentligen för oss?

 

 

De gör verkligen ingenting för oss, mer än att stå upp för sitt land/stad i en vänskaplig match. Inte DÖR väll personer i Sverige om de inte skulle vinna OS? Ingenting skulle påverka, mer än att det står i tidningarna, folk blir besvikna. JA, men det kan jag och troligtvis resten TA.
Samtidigt som dessa pengar flyger ut i deras händer, DÖR personer i fattiga länder för att deras land inte har råd till fri sjukvård. Samtidigt DÖR en person i cancer för att forskningen inte får tillräckligt med pengar för att ta fram en medicin.

Något jag INTE kan acceptera är att dessa pengar, 155 MILJONER kr faktiskt går till Zlatan, som inte ens har mage att ta ledigt EN enda dag och hälsa på denna pojken. Att dessa 155 miljoner kr lika gärna hade gått till att hjälpa denna pojken och rädda hans liv. Kanske hade hans liv kunnat gå att rädda genom att bara låta han träffa sin idol, Zlatan. För vet ni att lycka, glädje och skratt är det bästa botemedlet när man är dödligt sjuk. Det kanske inte räddar ditt liv, men jag tror på riktigt att det kan förlänga det några dagar. ÄNDÅ hade inte Zlatan, denna person mage att göra en sådan liten grej för denna pojken.

Jag har ärligt talat ingen aning om vad dessa pengar kommer ifrån. Det har egentligen ingen betydelse, för vart ifrån dessa pengar än kommer så hade de kunnat gå till något så mycket bättre. Lärare har kanske 30-40 tusen kr i lön i månaden, lärare som gör enormt mycket för samhället. En barnläkare tjänar ca 65 tusen kr i månaden, betydligt mer än en lärare, men betydligt mycket mindre än en fotbollspelare i KFF. VEM är viktigast för samhället?
Det är för mig, SJUKT.

Hästar då? Jag vill inte påstå att ryttare ska tjäna mer, inte för att en ryttare idag tjänar NÅGONTING, utan får pengar utav sponsorer. Så har det alltid varit och jag accepterar det. I ridsporten är pengar ALLT. Man MÅSTE ha pengar för att lyckas, nästan alltid. Ridsporten är extremt dyr, att bara köpa en bra häst, det kostar 200000+ kr. Men när Roffe går in och vinner OS, inte fasen får han 155 miljoner kr, nej. Han får glatt ta emot prispengarna, eller kanske en bil. Tacka sina sponsorer för chans till fina hästar och sedan betala lite bensin för resan hem igen.
Fotbollen som är näst intill gratis, där tjänar de obeskrivligt stora summor. Men ridsporten som inte ens en vanlig tjej har råd med, där tjänar de INGENTING.

Varför jag tycker såhär då. Jo, för att hästar är inte bara en sport, en tävling eller liknande. För hästar är medicin. Vet ni hur många handikappade som varje dag sitter upp på en häst, klappar en häst och helt plötsligt känner ett lugn och lycka i det som alltid varit jobbigt. Vet ni hur många LIV en häst har räddat genom att finnas där. Visste ni att undersökningar säger att personer med handikapp blir “mindre handikappade” på hästryggen? Visste ni att rida tillhör begreppet “behandling” av LÄKARE.

Efter ett mils långt inlägg, med massor av luddig text vill jag säga att, seriöst? Ska fotbollen verkligen få alla dessa pengar, borde inte minst hälften gå till att förbättra VÄRLDEN, en femtedel skulle kunna gå till ridsporten, och hästar för sjuka personer. Om man tog dessa pengar, 50% respektive 5% så skulle fotbollsspelarna fortfarande tjäna flera miljoner. Varför, varför, varför ska det vara såhär? För mig är det, inte ens förståeligt.
Skärmavbild 2013-11-12 kl. 22.09.02
Skärmavbild 2013-11-12 kl. 22.19.19
 
Skärmavbild 2013-11-12 kl. 22.15.21
 
Skärmavbild 2013-11-12 kl. 22.09.21
 
Skärmavbild 2013-11-12 kl. 22.20.36
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0