Fury repris

Tänkte göra en lite resa igenom min och Furys liv under de 5 år jag har ägt han. 
 

Blir mest bilder jag bjuder på. 
 
Köpte Fury precis innan skolan slutade till sommarlovet, kommer ihåg att en dag när jag var ute och red Hugo kom  pappa sa till mig att vi skulle iväg och göra en sak på kvällen, jag fick inte veta vad vi skulle bara veta att jag skulle ha ridkläder och hjälm m.m med mig, efter halva åkturen kunde mamma och pappa inte hålla sig så de sa att vi skulle åka och provirda en D-ponny som var svart och så, när vi kom fram stog lilla Fury i hagen, en C-ponny som inte var svart någon stans han va ju helt vit. 
Blev förälskad på första ögon kastet i den lilla vita ponnyn som inte var så liten för mig för jag var endast 10 år och lyckligast i hela världens som skulle få provrida denna underbara ponnyn. Provridningen gick super bra och jag hoppade nog 50 cm om jag inte minst fel och va helt övertygad att de va han jag skulle ha. Mamma och Pappa tänkte över beslutet och två veckor senare kom han med transporten hem till mig, sen den dagen har han varit min . 
 
När Fury kom till oss sa de att han hade varit dressyr häst på eliten i holland och ridit det bästa klasserna man någonsin kunde göra, jag var väldigt tveksam över de men jag gillade läget och började hoppa på den lilla vita ponnyn. Min första pay and jump hoppade jag 40 och 50. I 40 ramlade jag av på tredje hindret då han stannade, i 50 red jag fel hinder. Men för mig spelade det ingen roll för han var de bästa som hade hänt mig. Så fortsätte vi hoppa pay and jumper och till slut skulle jag hoppa min första LD och de va 70 cm och vi går in och nollar. Efter den tävlingen började jag i en hoppgruppen för Anna på LRK min hemma klubb, jag var den minsta ryttaren med minst träning och tävlings erfaranheter men jag tränade på. 
Vårna första tävling!
 
Lite bilder från de 3 första åren!
 
 
 
 
Fury är en speciell ponny som älskar att hoppa och fort ska de gå, men dock vill han testa sina ryttare så stanna är han bra på med, vet inte hur många gånger jag har ramalat av han, även sist jag hoppade han ramlade jag av han två gånger, men då låg även hindrenrna på 1m - 105 och när han inte känner för det så stannar han och då ligger man sen på marken. 
Jag och Fury har tävlat upp till LB i dressyr med placering och LB hopping med dubbelnolla och vinster i LC. 
 
Det kunde ha varit anorlunda om man ser från idag, för ca 5 månader sen tog vi ut tandläkaren för att kolla hästarna och fixa tänderna och sånt man brukar göra, och för första gången frågade vi tandläkaren fall de kunnde kolla lite extra på Fury eftersom de står att han är 23 i sitt pass, tandläkaren kollade på oss och skrattade, ' haha denna hästen är inte ens 20 år, skulle gissa på 15-16 år' Tydligen hade de hänt en sak med hästranas sak när de hade kommit över 20 år och tänderna viker sig, Fury är omöjligt 23 år och det är de vi har trott hela tiden, så när jag köpte han var han 12 istället för 18 år, och när förra ägarna importerade han var han 5 och inte 10 , så Fury gick aldrig dressyr på holland, så han kom som ungponny som ingen viste, så när jag köpte han var han inte hoppad något typ så jag hoppade tydligen in han utan att veta något, när jag tänker igenom noga så har han aldrig varit gammal när jag köpte han, ganska konstigt ändå, 
 
När vi sätte våra nollar i LB (90) sa vi att det var nog att vi inte skulle tävla högre eftsersom han va gamal och så var det altid att ålden sa emot fast Fury ville till 200 % så sa vi nej. Tänk om vi hade vetat att Fury var yngre och så hade jag krävt mer av han utan att de va konstigt. Hade nog tävlat upp till LA ialafall. Dock är jag för stor för att tävla de högre klasserna nu. 
 
Men nu har han Nora som har varit sköttare på han i ett halv år. Nora är 9 år och så sjukt duktig på allt som har med hästar att göra och hon rider som en gud. Fury kräver sin ryttare till 100% eftesom han är het och stark och allt man kan göra. Nora rider hon perfekt och hon är såpass liten så hon kommer kunna ha honom i många år. Tillsammans har de tävlat 60 felfritt och LD dressyr med bra resultat. Jag tror på de och jag lovar att snart rider de LC-LB tillsammans och vinner hela skiten bara för att de är så gryma. 
 
Helt sjukt vad jag och Furt har utvecklas under de 5 åren, Nu kan jag den lilla busen utantill och han kan mig, han vet precis vad han ska göra för att retta upp mig och jag vet precis vad som rettar upp han, jag älskar denna lilla vita ponnyn som för alltid kommer vara min och han är bland de som tar störst plast i mitt hjärta. Utan han vet jag inte om jag fortrafande hade ridit, han har gjort de till en sak att älska och minas, kommer ihåg en vinter då han slängde av mig minst 1 gång varje pass bara för att han va så cp, mamma sa åt mig att vi kunde sälja han och  köpa ny, men efter lite svett,tårar och många timmar på ryggen har det blivit den bästa ponnyn väldigt många skulle önska sig. 
 
 
Bilder från de 2 sista åren!
 
 
 
Senaste tävlingen, VINST!
 
 
 
Jag önskar att jag kunnde gå ner 15 kilo och bli 10 cm kortare och fortsätta rida han som inget, men nu är jag för stor som ni ser på de senatste bilderna. Känner mig inte stor och folk innom familj och vänner och tränare säger att jag inte är förstor men får ofta höra det av andra folk som inte står mig nära, vet inte om de menar de eller inte. Men har valt att inte rida han seriöst mer, utan bara rida ut i skogen för sakens skull så tränar och tävlar Nora han!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0