Att lyckas i ridsporten

Något vi alla tänker på fram och tillbaka hela tiden när det gäller inom ridsporten. Tankar om detta har jag fått mycket nu de senaste helgerna då det har varit SM och SHS. 
Att lyckas inom ridsporten är så låg siffra så vill inte ens skriva ut den. Ni annar inte hur många det är som rider. 

För att ens ha en chans måste man ha pengar, utan pengar kommer man inte någon stans i denna sport, tråkigt men sant. 
Man måste ha en hästintresserad familj och en jävla massa styrka och ork. Alla timmar på hästryggen men ändå alla timmar på marken av slit. 

Du kommer inte långt på att ligga och rida lokala LB utan att du måste upp och rida det högsta klasserna för att folk ska se dig. Sen är det himla mycket om still och resultat hit och dit. 

Två olika sidor till svenska eliten på ponny sida : 

1. Du kan leva i en rik familj som kan köpa ponnyer för flera hundratusentals kronor som har gått klasserna i flertal år, ponnyer som har sina meriter som går som maskiner fram. Genom att ha en häst som hoppar allt i alla lägen och du bara hänger med kan du komma dit. Sen kanske inte ni är det snyggaste paret på att rida. Men din utrustning och din häst drömmer alla om på nätterna, de som inte har den. 

2. Du köper en ponny på lite yngre dagar, en som inte kostar dig shortan och den som kanske har en bra stam eller su känner det där lilla extra i magen. Du lägger ner alla din kraft och vilja genom att träna och tävla denna häst till din egna typ, forma den till det du känner för. Börja hoppa LD och sen gå sakta men säkert upp. Får jätte stora framgångar. Genom att forma och göra det tillsammans med hästen. Vara snyggast på tävlingarna och ett bättre team får man leta efter. Sen kanske du får spara ihop till den där saken du verkligen verkligen vill ha. Och köpa den när du kan.

Två olika typer av sätt man kan lyckas på. Kan handla om 200-300 tusen kronor men ändå ligga på samma nivå. Vill ändå inte säga att de som har pengar lyckas mer än någon annan då de tappar ridningen på ett helt annars sätt om man gämför med det som verkligen har ridit sig till den framgången de har. Inte förra över en summa pengar och sen vara där 1 månade senare. 

Sen när det kommer fram till 140-160 hoppning på storhästar måste du ha allt detta och lite till. Sponsorers är bara förnamnet för att klara av ekonomin i denna sport, 1/10 ryttare äger sin häst. Sjukt ändå att det inte ens äger hästarna. Men som jag har sagt tidigare handlar enbart denna sport om pengar för att lyckas. 

Och det är något som stör mig, vadå pengar?? Okej om man inte har pengar så kommer man inte långt men det borde ändå brytas någon stans. Vem går runt med 10 miljoner i bakfickan bara sådär?? Ingen... Nej men det är så mycket en sån häst kostar, sen ska vi inte prata dressyr ryttarnas hästar, sjuka pengar.... 

Det jag ville få ut av detta är att om man inte har pengar,sponsorer,en jävla massa tur och kontakter så kommer du ingen stans i denna sport. Och det stör mig. 

Jag har jätte stora drömmar som jag själv vet att det inte kommer hända, men jag sliter för att komma en bitt på vägen och det har visats efter några år. Jag har tillsammans med Bonzy kommit så fruktansvärt lågt på den korta tiden vi hat haft tillsammans, mitt mål med han nåde jag för ett bra tag sen och jag har blickat upp till min dröm och den är inte lågt ifrån mig, kan snart ta på den känns det som.

Sluta aldrig tro på dig själv är kämpa till den dagen du är nöjd och har kommit en himla bitt på vägen. 

Vad tycker ni? Åsikter om ridsporten!!!!! 










Kommentarer
Postat av: Olivia Gustavsson

Det är så himla tråkigt och synd att allt ska handla om pengar tycker jag :( För utan pengar kommer man som du säger ingenstans i ridsporten..

2013-12-02 @ 18:01:08
URL: http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Emma - Pluggar till FOTOGRAF

Saknar ridning :( Haha. Det är min åsikt! Har inte suttit på en häst på 4 år tror jag! Och innan dess var det minst två gånger i veckan i tio år :(

2013-12-06 @ 13:05:23
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Jag anser att ridning inte bara handlar om att sitta på hästen och dundra fram på en hoppbana felfritt och hamna etta på tävlingarna, utan det är mer om samarbetet med häst och ryttare. Hur man tränar, vägen dit, skogspromenaderna i skogen och mockandet i boxen. Jag vill inte ha en tävlingshäst, för jag vill inte tävla. Jag har inte som dröm att tävla i Grand Prix utan mitt mål är att ha en häst som älskar mig lika mycket som jag älskar den, att kunna samarbeta med så lite hjälper som möjligt, rida helt "naket" och utan någon utrustning alls galoppera i skogen och hoppa över stockar :) <3

2013-12-06 @ 13:13:59
URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Postat av: Cicci

Jag håller med om att det verkligen handlar om pengar, men banne mig att jag ska lära mig rida bra med hjälp av att kolla på andra ryttare. Våga visa framfötterna, kanske få praktisera hos någon duktig ryttare och utvecklas för de ryttare som verkligen rider bra har större chans att få möjligheter än den som inte rider lika bra men har snygga märkesgrejer. En dag ska jag lyckas!

2013-12-06 @ 13:14:43
URL: http://cecilianordhlindsjo.blogg.se
Postat av: Linda

Jag är inte en tjej som håller på med hästar, har knappt suttit på en hästrygg. Du fick mig att inse att alla ni som rider sliter så mycket mera än man kan tänka sig. Kan tänka mig att folk har fördomar om ryttare och att ni inte gör så mycket eller kämpar, utan bara "rider" lite. Men så är det ju verkligen inte! Tack för denna texten, ska tänka på detta nästa gång jag ser någon som rider. Kämpa på!!

Svar: tack själv, blir så glad över att höra sånt :)
Kajsa Tobiasson

2013-12-06 @ 13:25:56
URL: http://makeupbyafreak.blogg.se
Postat av: Fanny

Det är klart hästar och allt vad det innebär kostar mycket pengar, men det är viktigt att inte glömma bort att allt inte handlar om pengar och att man måste lyckas hela tiden för att komma upp i klasserna, då tycker jag man har glömt bort vad ridning och hästar egentligen handlar om. Det känns som flera tror att hästar bara är maskiner, och att man kan göra vad som helst så ställer de upp på det.
Jag borde kanske inte uttala mig om frågan, då mina mål i ridsporten inte är att tävla SM eller tävla alls faktiskt haha, men känns som ridsporten börjar tappa greppet lite...
Oj, vad denna texten blev rörig nu, men detta är ingen påhopp på dig, absolut inte! Alla får ha sina egna åsikter, right? :)

2013-12-06 @ 13:30:36
URL: http://einnop.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag rider inte längre, men när jag gjorde det märkte jag av att det på sätt och vis handlade om mycket pengar! :/

2013-12-06 @ 13:41:37
URL: http://asummerinparis.blogg.se/
Postat av: Jennah

Pengar är bra att ha om man vill komma långt inom ridsporten, visst, men det kan aldrig mäta sig med kunskap. Kan man rida riktigt bra är det värt otroligt mycket mer.

2013-12-06 @ 15:17:01
URL: http://kulturjennah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0